De gemeente Amsterdam wil de overlast van scooters op het fietspad stoppen en ze naar de rijbaan laten gaan.
Wij vragen de Tweede Kamer met klem Amsterdam hiervoor toestemming te verlenen, omwille van het fietsplezier, de veiligheid, bereikbaarheid, gezondheid en het leefklimaat.
fietsers,
dat de overlast van scooters op Amsterdamse fietspaden enorm is. Scooters vormen een steeds grotere bedreiging voor de veiligheid, gezondheid en het plezier van fietsers.
Amsterdam heeft fors geïnvesteerd in comfortabele en veilige fietspaden. Deze worden verknald doordat de fietspaden ook gebruikt worden door brede, veelal stinkende en te hard scheurende scooters.
Fietspaden worden een no go area voor ouderen, kids en beginnende fietsers. Voor álle Amsterdamse fietsers is het een bron van angst en ergernis.
de leden van de Tweede Kamer met klem om Amsterdam toestemming te verlenen de overlast van scooters op het fietspad te stoppen door ze naar de rijbaan te laten gaan. Dit omwille van het fietsplezier, de veiligheid, bereikbaarheid, gezondheid en het leefklimaat.
Maatregel fietspad voor fietsers gaat 8 april 2019 in
In juni 2014 schreef de minister dat ze een lokale helmplicht mogelijk wil maken. Die maatregel is op 3 november 2016 gepubliceerd zodat burgers er op konden reageren. Er kwamen 1972 reacties. Na een debat in de Kamer op 14 december 2017 kreeg het een Kamermeerderheid doordat CDA en VVD zich aansloten bij GroenLinks, D66, CU, SP, PvdD, 50+ en PvdA. De maatregel werd van kracht op 4 juni 2018, waar Amsterdam op reageerde met een ontwerp verkeersbesluit in juli. Van 14 augustus tot en met 24 september 2018 kon iedereen hierop een zienswijze indienen. De 4661 reacties werden met de Nota van Beantwoording beantwoord. Het verkeersbesluit werd definitief vastgesteld op 11 december 2018, waarna de uitvoering van de maatregel begon. Op 8 april 2019 gaat die in.
Bronnen: Brief van de Minister, Internetconsultatie, Debat Gemist 14 december 2017, de algemene maatregel van bestuur, de Nota van Beantwoording.
EINDE ANTWOORD
REACTIE PETITIONARIS
Zonder uw steun was het niet gelukt! Hartelijk bedankt! Het was een avontuur. We hebben vooral onze uiterste best gedaan om CDA en VVD ook te overtuigen. We zijn met de petities naar de Kamer gegaan en we hebben daarna veel gebeld en gemaild om ze over te halen. Nadat Remco Dijkstra (VVD) en Maurits van Martels (CDA) na verkiezingen woordvoerder hierover werden bleek een doorbraak mogelijk. Fris op hun post lieten ze zich overtuigen door onze argumenten. We kregen de uitzondering, onder allerlei beperkende voorwaarden.
Maandag gaat de snorfiets naar de rijbaan in een deel van Amsterdam. Dus we gaan door! De eerstvolgende stap is een nationale helmplicht. Daar heeft Maurits von Martels zich persoonlijk sterk voor ingezet, om traumatisch hersenletsel bij snorfietsers te voorkomen. De petitie voor een helmplicht maakte dit keer het verschil, vooral dankzij de argumenten van 130 artsen. De verkoop van nieuwe snorfietsen is al ingestort. Door die helmplicht als tussenstap komt ons einddoel in zicht: het afschaffen van de categorie 'snorfiets'. De maatregel staat het namelijk niet toe om van andere dan heel erg drukke fietspaden de snorfiets te verbannen. Alleen een klein stuk van elke stad dus.
De snorfiets nu al afschaffen is nog niet politiek haalbaar, maar het moet na een helmplicht binnen enkele jaren wel lukken. Steunt u ons weer? Teken dan ook daarvoor: eindesnorfietscategorie.petities.nl.
Om ons succes te markeren hebben we spatbordstickers laten maken. De komende tijd kunt u die in Amsterdam op fietsen van Fietsersbondleden zien. Wilt u dat ook op uw fiets, dan kunt u die ophalen bij ons kantoor op het WG-terrein in Amsterdam West op bepaalde tijden of desnoods op afspraak. Wel lid worden natuurlijk, want het bleek weer hoe belangrijk het is om georganiseerd te zijn.
Met vriendelijke groet,
Fietsersbond Amsterdam
In juni 2014 schreef de minister dat ze een lokale helmplicht mogelijk wil maken. Die maatregel is op 3 november 2016 gepubliceerd zodat burgers er op konden reageren.
Er kwamen 1972 reacties. Na een debat in de Kamer op 14 december 2017 kreeg het een Kamermeerderheid doordat CDA en VVD zich aansloten bij GroenLinks, D66, CU, SP, PvdD, 50+ en PvdA. De maatregel werd van kracht op 4 juni 2018, waar Amsterdam op reageerde met een ontwerp verkeersbesluit in juli. Van 14 augustus tot en met 24 september 2018 kon iedereen hierop een zienswijze indienen. De 4661 reacties werden met de Nota van Beantwoording beantwoord. Het verkeersbesluit werd definitief vastgesteld op 11 december 2018, waarna de uitvoering van de maatregel begon. Op 8 april 2019 gaat die in.
Bronnen: Brief van de Minister, Internetconsultatie, Debat Gemist 14 december 2017, de algemene maatregel van bestuur, de Nota van Beantwoording.
EINDE ANTWOORD
REACTIE PETITIONARIS
Zonder uw steun was het niet gelukt! Hartelijk bedankt! Het was een avontuur. We hebben vooral onze uiterste best gedaan om CDA en VVD ook te overtuigen. We zijn met de petities naar de Kamer gegaan en we hebben daarna veel gebeld en gemaild om ze over te halen. Nadat Remco Dijkstra (VVD) en Maurits van Martels (CDA) na verkiezingen woordvoerder hierover werden bleek een doorbraak mogelijk. Fris op hun post lieten ze zich overtuigen door onze argumenten. We kregen de uitzondering, onder allerlei beperkende voorwaarden.
Maandag gaat de snorfiets naar de rijbaan in een deel van Amsterdam. Dus we gaan door! De eerstvolgende stap is een nationale helmplicht. Daar heeft Maurits von Martels zich persoonlijk sterk voor ingezet, om traumatisch hersenletsel bij snorfietsers te voorkomen. De petitie voor een helmplicht maakte dit keer het verschil, vooral dankzij de argumenten van 130 artsen. De verkoop van nieuwe snorfietsen is al ingestort. Door die helmplicht als tussenstap komt ons einddoel in zicht: het afschaffen van de categorie 'snorfiets'. De maatregel staat het namelijk niet toe om van andere dan heel erg drukke fietspaden de snorfiets te verbannen. Alleen een klein stuk van elke stad dus.
De snorfiets nu al afschaffen is nog niet politiek haalbaar, maar het moet na een helmplicht binnen enkele jaren wel lukken. Steunt u ons weer? Teken dan ook daarvoor: eindesnorfietscategorie.petities.nl.
Om ons succes te markeren hebben we spatbordstickers laten maken. De komende tijd kunt u die in Amsterdam op fietsen van Fietsersbondleden zien. Wilt u dat ook op uw fiets, dan kunt u die ophalen bij ons kantoor op het WG-terrein in Amsterdam West op bepaalde tijden of desnoods op afspraak. Wel lid worden natuurlijk, want het bleek weer hoe belangrijk het is om georganiseerd te zijn.
Met vriendelijke groet,
Fietsersbond Amsterdam
Geachte ondertekenaars van de petitie tegen snorscooteroverlast, Allereerst nog heel hartelijk dank voor het tekenen van de petitie. Meer dan 10.000 handtekeningen en vele indrukwekkende ervaringen op www.scooteroverlast.nl hebben zeker indruk gemaakt op verschillende partijen en de media. In en buiten de Tweede Kamer is er over scooteroverlast en veiligheid op het fietspad veel gesproken.
En uiteindelijk heeft de Tweede Kamer op 15 maart een motie aangenomen van PvdA en D66 die verplaatsing van snorscooters naar de rijbaan mogelijk kan maken. De motie dringt aan op onderzoek naar de gevolgen en verzoekt de minister hierover vóór 1 oktober te rapporteren. Dan zou verplaatsing naar de rijbaan in Amsterdam mogelijk zijn. De motie kreeg steun van PvdA, D66, SP, GroenLinks, ChristenUnie, SGP, PvdD, 50+ en Klein. Lees hier hoe dat ging en bekijk de tekst van de motie. De Fietsersbond is verheugd over het aannemen van de motie en dit onverwachte succes. Want op 18 december 2014 nam de Tweede Kamer nog een motie aan waarin de verplaatsing van de snorscooters naar de rijbaan in Amsterdam naar de prullenmand werd verwezen, mede door de onverwachte stem van de PvdA. Gelukkig is die ongelukkige gang van zaken nu gecorrigeerd. Als Fietsersbond dringen we nu aan op snelle uitvoering van de motie, zodat de Amsterdamse fietsers eindelijk verlost zijn van de scheurende en stinkende scooters op het fietspad. We houden nauw contact over de ontwikkeling met de gemeente, het ministerie en de Tweede Kamer. En als het nodig is komen we weer in actie. Wilt u daarbij actief bijdragen? Meld u aan bij amsterdam@fietsersbond.nl en we mailen u als dat nodig is Nogmaals bedankt voor uw steun. U kunt onze activiteiten tégen de scooteroverlast en vóór betere fietsvoorzieningen ook op andere manieren steunen. Door bijvoorbeeld lid te worden voor slechts 2,17 per maand. En met een abonnement op onze gratis digitale nieuwsbrief Fietsflits blijft u op de hoogte van nieuws over de scooteroverlast campagne en onze andere activiteiten, www.fietsersbond.nl Met vriendelijke groet, Hugo van der Steenhoven, directeur Fietsersbond
Fietsersbond